Zakaj se obdarujemo na božič? Blogmas#13

 Med iskanjem teme za to objavo sem našla idejo o darilih in se takoj spomnila, da mogoče obstaja kaka zgodovina obdarovanja in tu imaš razlago iz interneta, mogoče se tega nisi nikoli spomnil/a. 

25. december ni bil od nekdaj posvečen obdarovanju

Na različnih koncih sveta je 25. december v vsem letu najbolj priljubljen dan za obdarovanje. Povezan je s krščanskim obhajanjem božičnih praznikov, darila na ta dan pa so osrednji sestavni del zahodne kulture.

Toda ta običaj je razmeroma mlad in ga ljudje niso vedno povezovali s 25. decembrom. Jezusovega rojstva zgodovinsko niso obhajali 25. decembra vse do 4. ali 5. stoletja.

Začelo se je z rimskim praznikom

Eden izmed razlogov, zakaj so ta praznik premaknili na 25. december, je bila želja po pokristjanjenju rimskega praznika, ki so ga obhajali v tem času. Med 17. in 23. decembrom so Rimljani obhajali saturnalije, praznik, posvečen Saturnu, bogu poljedelstva in žetve. V teh dneh so se med seboj obdarovali. Tudi na prvi dan novega leta, 1. januarja, so si Rimljani izmenjali darila na čast bogu Janusu.

Zunaj Rima so obstajali keltski običaji obdarovanja, ki so bili povezani z zimskim sončevim obratom in različnimi poganskimi bogovi. Te rimske in keltske običaje so sčasoma pokristjanili, nekateri so ohranili navado obdarovanja, vendar po novem v krščanskem kontekstu.

Od Miklavža, Svetih treh kraljev do Božička

Pozneje, ko so bile pokristjanjene tudi germanske dežele, je bilo vse bolj priljubljeno čaščenje sv. Miklavža, čigar god obhajamo 6. decembra.  Dobri svetnik je slovel po tem, da je na svoj praznik v nogavicah pustil dar za obubožane sestre, tudi ta običaj se je ljudem zelo priljubil.

V nekaterih državah je bil osrednji dan za medsebojno obdarovanje 6. januar, dan Svetih treh kraljev, ki so Jezusu prinesli darove zlata, kadila in mire.

Nato pa so v 19. in 20. stoletju izseljenci iz teh evropskih držav pripotovali v Združene države Amerike. Takrat se je rodil priljubljen lik Božička, na katerega sta močno vplivali pesem Noč pred božičem (Twas the Night Before Christmas)in oglasna kampanja za znamko Coca-Cola.

Z leti so se različni običaji priseljencev združili v novo obhajanje božiča, ki se je osredotočilo na obdarovanje in prihod Božička v noči pred Jezusovim rojstnim dnem. Čeprav je obdarovanje na božični dan razmeroma nov običaj, pa so ga številni kristjani navdušeno sprejeli, saj jih spominja na darove Treh modrih, predvsem pa zaznamuje največji dar človeštvu, rojstvo učlovečenega Boga.

Tako zaključujem današnjo objavo se beremo spet jutri! 

Komentarji